Friday, November 21, 2008

Aku terima nikahnya

Assalamualaikum wbt


Nampaknya akupun sama macam aimi, tertarik dengan buku Ust Hasrizal bertajuk " Aku terima nikahnya". akupun sebenarnya tak berniat nak update blog lagi dlm minggu ni, tp disebabkan terpanggil untuk mengulas sedikit apa yang terkandung di dalam, aku luangkan sedikit masa di t/hari jumaat yang mulia ini.
Sekilas membaca bab2 terawal berkisar dengan alam praperkahwinan, rasa terharu tiba-tiba hadir. aku terbayang saat2 aku dan suami yang masa tu sama2 menuntut di bumi sakura ( Jepun) .. aku di Oita, dia di Shimane....kalau naik keretapi 10 jam baru sampai. tapi takdir Allah telah mempertemukan kami dalam perkumpulan usrah. Jarak perjalanan yang jauh tidak menghalang anak-anak malaysia daripada bertemu dan berkumpul untuk menyemarakkan kem-kem ibadah . Tiada yang istimewa dapat diceritakan bagaimana ikatan janji boleh termeterai antara aku dan bakal suami ( masa tu), selain, rasa persaudaraan dan fikrah yang sama, meskipun kami tahu kampung kami berjauhan, aku johor, dia kelantan. Kenangan pahit manis suka duka sewaktu melayari alam praperkahwinan tetap lekat dalam ingatan. Segalanya tidak dapat dipisahkan dari perkumpulan sahabat- sahabat sefikrah, usrah, study, assigment, malah cabaran-cabaran luaran dan dalaman. Alhamdulillah, aku dan dia telah melaluinya dalam batas syariat yang nikmatnya kami rasa hingga kini. Alhamdulillah, hanya rasa syukur dan puji bagi Allah yang dapat kami ucapkan.
Kini telah 5 tahun usia perkahwinan kami. Segala suka duka, dugaan dan cabaran, pahit maung dalam kehidupan berumahtangga tidak dapat dielak oleh sesiapa sahaja. Hanya berpegang pada prinsip, " rumahtangga di kemudi oleh dua peranan, cinta dan tanggungjawab ( bak kata Ust Hasrizal), cinta akan mengemudi bahtera rumahtangga apabila dia mekar, dan apabila dia layu, tanggungjawab akan memainkan peranan". Iman dan kepergantungan kepada Allah merupakan elemen terpenting dalam memastikan bahtera terus berlayar tenang. Kesederhanaan dalam perbelanjaan, perhiasan,perhubungan, merupakan elemen teknikal yang sangat penting.
Sekarang ni aku tengah hamil 5 bulan anak yang ketiga. Sungguh cepat masa berlalu. Nurul Mardhiah pun akan masuk tadika tahun depan, Nurul Amna pulak dah menampakkan potensi nak ikut si kakak. Cerdiknya bukan main. Nama pun kanak-kanak.. umur sekitar 5 , 6 tahun ke bawah merupakan satu tempoh di mana kecerdikan kanak-kanak di tahap yang paling tinggi. Sewaktu inilah segala input yang diterima mereka akan dihadam dengan cepat dan lahir dalam perlakuan mereka seharian, melalui tindakan dan pertuturan. Tempoh ini kita sebagai ibu bapa mesti mengambil kesempatan mengajar, mendidik, memberi input yang baik-baik, supaya biarlah ia input pertama yang mereka terima untuk setiap topik kehidupan. Sekiranya mereka menerima input yang salah, agak sukar bagi kita untuk memperbetulkan kesalahan tersebut.
Bercakap tentang kanak-kanak, tiada lain dapat digambarkan kecuali ia adalah bukti-bukti kebesaran Allah. Sepanjang aku dan suami dikurniakan 2 orang dan bakal menjelang 3 insyaAllah, banyak keajaiban2 yang sukar kami tafsirkan. bayangkan seorang bayi yang baru lahir beberapa saat, sudah berasa kelaparan dan memiliki daya menghisap susu yang kuat. bayangkan bagaimana puting si ibu boleh luka lantaran kuatnya hisapan si bayi. Maha suci Allah, hanya Allah sahaja yang memberi wahyu kepada si bayi untuk menghisap susu. bayi akan menangis dan menjerit sekiranya dia kelaparan dan keinginannya terhadap susu tidak dilayan. Ini salah satu tanda yang bayi tersebut telah memiliki emosi dan nafsu, padahal ia baru berusia sehari, sejam atau kurang sejam di dunia ini.
Banyak lagi keajaiban2 yang tersurat dan tersirat yang insyaAllah akan aku ceritakan di topik-topik akan datang.

No comments: