Wednesday, August 13, 2008

Tentang saya

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera

Diberi nama Salmah binti Karman, dilahirkan pada 20 Februari 1979 adalah anak jati Batu Pahat, johor. Mendapat pendidikan awal pada tahun 1986 di Sekolah Kebangsaan Parit Ju, merupakan seorang murid yang aktif dan lasak. Dengan keputusan UPSR yang sederhana, Salmah telah melanjutkan persekolahan menengahnya di Sekolah Menengah Dato' Sulaiman , Parit Sulong sehingga ke tingkatan 3. Dengan keputusan yang agak cemerlang di dalam PMR pada tahun 1994, Salmah telah diterima melanjutkan persekolahannya ke Maktab Rendah Sains Mara Muar, Johor. Selama 2 tahun bertungkus lumus mengharungi pahit getir kehidupan asrama, akhirnya Salmah telah berjaya membuktikan kemampuannya di dalam memperoleh keputusan cemerlang di dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Dengan kecemerlangannya itu, dia telah ditawarkan biasiswa kerajaan untuk mengikuti pengajian di Universiti Oita Jepun dalam bidang Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik pada tahun 1997.
Sekembalinya ke tanahair, Salmah telah memulakan kariernya sebagai jurutera di Sharp Manufacturing (M) Sdn Bhd Batu Pahat Johor pada tahun 2004. Pada tahun 2005, dia mengubah haluan ke bidang pemasaran apabila diterima bertugas sebagai Pegawai pemasaran dan Japanese Help Desk di RHB bank berhad Kuala Lumpur. Setahun kemudian dia telah ditawarkan jawatan pensyarah di Universiti Malaya sekaligus mendapat pembiyaan penuh untuk menyambung pengajian di peringkat sarjana di Universiti Malaya sendiri di dalam bidang kejuruteraan Bioperubatan. Kini dia dalam proses menyiapkan thesisnya dan bertugas secara sepenuh masa di jabatan tersebut.
Secara ringkas, kehidupan peribadinya sangat sederhana. Dilahirkan dalam keluarga kampung yang sangat kekurangan di dalam ilmu pengetahuan. Namun atas kesedaran dan semangat ayahnya, ditambah dengan doa restu emak, akhirnya Salmah dan adik-adiknya mampu menjejakkan kaki ke menara gading, dan merangkul kejayaan di dalam kehidupan. Bertemu jodoh dengan lelaki pilihanya yang juga seniornya semasa di kampus matrikulasi, dia kini dikurniakan dua orang permata hati.

No comments: